Кувичинська С.П. Предмет Біологія і екологія( Медична біологія) 1Ал . Теоретичне заняття заняття №3. Тема Взаємодія генів Дата 02.02. 1 пара. 8.00 – 9.35
Викладач |
Кувичинська С.П. |
Предмет |
Біологія і екологія( Медична біологія) 1Ал .
Теоретичне заняття заняття №3. |
Тема |
Взаємодія генів |
Дата |
02.02.
1 пара. 8.00 – 9.35 |
Завдання: Опрацювати
матеріал теми заняття. Опрацювати матеріал підручника К.М. Задорожний :
Біологія і екологія ст..118-125.
Заповнити таблицю.
Опорний конспект теми.
Домінування
виявляється в тих випадках, коли один алель гена повністю приховує наявність
іншого (за фенотипом при повному домінуванні гібриди подібні лише до одного з
батьків). Проте, очевидно, найчастіше наявність рецесивного алеля якимось чином
виявляється, і зазвичай доводиться зустрічатися з неповним домінуванням різного
ступеня. Це пояснюється тим, що домінантний алель відповідає за активну форму
білка-фермента, а рецесивні алелі часто детермінують ті самі білки-ферменти,
але зі зниженою ферментативною активністю. Це явище і реалізується у
гетерозиготних форм у вигляді неповного домінування.
Наддомінування
полягає в тому, що у домінантного алеля в гетерозиготному стані іноді
спостерігається сильніший прояв, ніж у гомозиготному стані.
Кодомінування
— прояв у гетерозиготному стані ознак, що детермінуються обома алелями.
Наприклад, кожен з алелів кодує певний білок, і в гетерозиготному організмі
синтезуються вони обидва. За типом Кодомінування у людини успадковується
четверта група крові.
Комплементарними
називають взаємодоповнювальні гени, коли для формування ознаки потрібна
наявність кількох неалельних (як правило, домінантних) генів. Цей тип
успадкування дуже поширений у природі. У запашного горошку колір віночка квітки
зумовлений наявністю двох домінантних генів (А_В_), при відсутності одного з
них квітки білі. Тому при схрещуванні рослин з генотипами АаЬЬ і ааВВ, що мають
білі віночки, у першому поколінні рослини мають забарвлення, у другому
поколінні розщеплення відбувається у співвідношенні 9 забарвлених (А_В_) до 7
незабарвлених (ЗА_ ЬЬ, ЗааВ_ і ІааЬЬ).
Подібно
успадковується колір у папуг-нерозлучників (А_ЬЬ — жовті, ааВ_ — блакитні,
А_ В_ — зелені, ааЬЬ — білі).
Молекула
гемоглобіну крові дорослої людини містить чотири поліпептидних ланцюги,
сполучені із залізовмісним гемом. Для синтезу молекули гемоглобіну необхідна
наявність двох комплементарних генів.
Епістаз
— протилежна комплементарній взаємодія генів. Під епістазом розуміють пригнічення
неалельним геном (епістатичним) дію іншого гена, який називають гіпостатичним.
Наприклад, у курей домінантний алель гена С зумовлює розвиток пігменту, але
домінантний алель іншого гена І є його супресором, «пригнічувачєм». Тому кури,
навіть ті, що мають домінантний алель гена кольору, при наявності в генотипі
гену I – білі. Особини, що мають у генотипі гени І_ С_ , — білі, а з генотипом ііС_ -
пігментовані.
Отже, білий колір курей
може бути зумовлений як відсутністю домінантного алеля гена пігментації, так і
наявністю домінантного алеля гена, що зумовлює явище епістазу (пригнічення)
гена пігментації.
Полімерія. Різні домінантні неалельні гени можуть впливати на
одну й ту саму ознаку, підсилюючи її прояв. Такі гени називають однозначними,
або полімерними, а ознаки, що ними визначаються, — полігенними. У цьому разі
два або більше домінантних апелів однаковою мірою впливають на розвиток однієї
й тієї самої ознаки. Полімерні гени прийнято позначати однією літерою з
цифровими індексами (А1, А2, А3).
Генотип як цілісна система. Наведені приклади новоутворень у
разі схрещування свідчать про те, що розвиток організму зумовлений складною
взаємодією генів. Можливо, що розвиток будь-якої ознаки пов’язаний з дією
багатьох генів. Крім того, виявлено залежність кількох ознак від одного гена.
Наприклад, у вівса забарвлення лусочок і довжина остюка насіння визначаються
одним геном. У дрозофіли ген білого кольору очей одночасно впливає на колір
тіла і внутрішніх органів, довжину крил, зниження плодючості, зменшення
тривалості життя. Не виключено, що кожний ген є одночасно геном основної дії
для «своєї» ознаки і модифікатором для інших ознак. Отже, фенотип — це
результат взаємодії генів усього генотипу із зовнішнім середовищем в онтогенезі
особини.
Склалася ця цілісна система у процесі еволюції органічного світу, виживали
лише ті організми, в яких взаємодія генів дала найсприятливішу реакцію в
онтогенезі.
Цитоплазматична спадковість. Основна роль у передаванні спадкових властивостей
належить хромосомам. З ними пов’язані закономірності, відкриті Г. Менделем і Т.
Морганом. Проте багато органел цитоплазми містить ДНК (пластиди, мітохондрії).
Вони здатні до авторепродукції і з їхньою ДНК може бути пов’язана передача оза
хромосомної, цитоплазматичної спадковості.
Є
сорти ротиків, нічної красуні та деяких інших рослин, у яких поряд із зеленими
листками трапляються строкаті з білими плямами — ділянками, позбавленими хлорофілу.
Ознака строкатості передається тільки по материнській лінії, через пластиди.
У кукурудзи є сорти з чоловічою стерильністю, яка передається винятково
через цитоплазму жіночих статевих клітин. Сорти кукурудзи, що характеризуються
чоловічою стерильністю, широко використовують у сільському господарстві під час
лінійних схрещувань. Внаслідок відсутності власного пилку у цих ліній неможливе
самозапилення, тому завдяки перехресному запиленню отримують гібрид з
підвищеною врожайністю. Якою саме органелою передається чоловіча
цитоплазматична стерильність у кукурудзи, ще не встановлено.
Заповнити
таблицю: «Типи взаємодії алельних
генів»
1.Повне домінування |
Характеристика, приклади повного домінування. |
2.Неповне домінування |
Характеристика, приклади неповного
домінування. |
3.Наддомінування |
Характеристика, приклади наддомінування. |
4.Кодомінування |
Характеристика,
приклади наддомінування |
5. Множинний алелізм |
Характеристика, приклади множинного
алелізму. |
Заповнити таблицю: «Типи взаємодії неалельних генів»
1.Комплементарна дія |
Характеристика
комплементарної дії, приклади. |
2. Епістаз |
Характеристика
епістазу, приклади. |
3. Полімерія |
Характеристика
полімерії, приклади. |
Оцінювання.
Записи
зробити в зошиті. Це обов’язково! Бажаю успіху!
Коментарі
Дописати коментар